Het bescheiden begin van McDonald begon als een kleine hamburgertent in San Bernardino, Californië, gerund door twee broers Dick en Mac McDonald en wordt uiteindelijk een van ‘s werelds toonaangevende foodservice-retailers. McDonald’s Corporation heeft meer dan 32.000 restaurants die dagelijks meer dan 60 miljoen mensen in 118 landen bedienen, grotendeels vanwege de visie van de gebroeders McDonald’s om vanuit hun kleine restaurant een franchisingprogramma te starten. Het begon allemaal in 1954 toen de broers de 52-jarige Roy Kroc multi-mixer verkopers ontmoetten, die later hun eerste franchiseagent werden. Toen Ray Kroc een grote bestelling van acht multi-mixers ontving voor levering aan het restaurant van de McDonald-broer, stond hij versteld van de effectiviteit van hun werking. De gebroeders McDonald produceerden een klein menu met slechts een paar items – hamburgers, friet en dranken – waardoor ze zich bij elke stap op de kwaliteit konden concentreren. In 1955 vertelde Roy Kroc zijn visie op het landelijk creëren van McDonald’s-restaurants aan de broers en richtte hij de McDonald’s Corporation op. Tegen 1958 had McDonald’s zijn 100 miljoenste burger verkocht en in 1960 kocht Kroc de exclusieve rechten op de naam van de McDonald’s van de broers. Kroc’s onderscheidende filosofie om een restaurantsysteem te bouwen dat beroemd zou zijn om voedsel met een consistent hoge kwaliteit en uniforme bereidingswijze. Hij wilde dezelfde smakelijke hamburgers, broodjes, friet en dranken serveren van Seattle, Washington tot Miami, Florida. Kroc’s visie en drive is een van de redenen waarom McDonald’s ‘s werelds toonaangevende fastfoodretailer is.
De leveranciersrelatie van McDonald’s is al vele jaren zeer succesvol en sterk dankzij het wederzijdse vertrouwen in elkaar. Enkele van de langetermijnleveranciers van McDonald’s zijn Gavina Gourmet Coffee, die al 25 jaar bij McDonald’s werkt – Lopez Foods, rundvleesleverancier 30 jaar – Keystone Foods, kip McNuggets, 40 jaar en 100 Circle Farms, aardappelen, 35 jaar. De reden dat deze leveranciers al zo lang bij McDonald’s werken, is omdat ze voldoen aan de strenge eisen van kwaliteit en voedselveiligheid. De leveranciers van McDonald’s voldoen aan of overtreffen de USDA-normen en verbinden zich om milieuvriendelijke bedrijven te zijn. Omdat Ray Croc (oprichter) erin slaagde het meest geïntegreerde, efficiënte en innovatieve toevoersysteem in de foodservice-industrie te creëren, is McDonald’s vandaag zo succesvol.
In de neergaande val van de Amerikaanse en andere mondiale economieën heeft McDonald’s jaar na jaar bewezen recessiebestendig te zijn. Hier zijn enkele redenen waarom McDonald’s blijft groeien terwijl andere bedrijven hun riem blijven spannen. Een van de redenen is dat McDonald luistert naar de wensen en behoeften van hun klanten. De manier waarop McDonald’s luistert, biedt hun klanten een alternatief voor high-end restaurants door maaltijden aan te bieden in dollars. Hoewel de kosten van voedsel en nutsvoorzieningen hoger zijn, houdt McDonald’s hun menuprijzen nog steeds laag en hebben ze meer nachtelijke uren voor hun klanten. Voor die gezondheidsbewuste klanten biedt McDonald’s een grote selectie van gezonde keuzes, waaronder: 11 soorten salades, 11 soorten wraps en 4 smoothies met echt fruit. Voor de doorgewinterde klanten van koffiedrinkers biedt McDonald’s 19 soorten warme en koude koffiedranken aan in het McCafe-gedeelte van hun menu. McDonald’s McCafe verslaat hun concurrenten Starbucks in prijs en gemak. De belangrijkste redenen waarom McDonald’s de opvolging van hun concurrenten is; McDonald heeft meer restaurants over de hele wereld – met meer verschillende menu-items die zich aanpassen aan het land of de cultuur waarin ze zich bevinden.