Blog

Enkele interessante McDonald’s-franchisegeschiedenis

De eerste McDonald’s-franchise werd in 1953 aan Nathan Fox gegeven en werd geopend in Phoenix, Arizona. Dit was dertien jaar nadat de gebroeders McDonald hun eerste McDonald’s-restaurant openden. Dick en Mack waren hun 1940 McDonald’s-erfenis begonnen met een restaurant in San Bernardino Californië in 1940 met een menu met 25 items erop.

Hun restaurant was een ontmoetingsplaats voor veel van de lokale tieners en hun menu bestond voornamelijk uit barbecueproducten. Acht jaar later sloten ze hun restaurant enkele maanden omdat ze renoveerden tot een restaurant dat voornamelijk hamburgers serveerde, wat hun best verkochte item was geweest. Ze waren trots op hun snelheid om hun eten bij de klanten te krijgen en creëerden een soort voedselbereiding aan de lopende band. Ze beperkten hun menu tot slechts drie items: hamburgers, frites, milkshakes en vonden onmiddellijk succes in de veranderingen. De derde en vierde McDonald’s-restaurants werden in 1954 geopend in Saginaw Michigan en Downey California. De locatie aan Lakewood Blvd in Downey is het oudste nog werkende McDonald’s-restaurant

In 1963, slechts tien jaar na de oprichting van de eerste franchise, opende McDonald’s hun 500e restaurant dat in Toledo Ohio werd geopend. Dit was ook het jaar dat McDonald’s de verkoop van hun miljardste burger vierde.

In 1967 stak McDonald’s de Canadese grens over en werd het eerste restaurant buiten de Verenigde Staten geopend in Richmond British Columbia. Een jaar later, in 1968, werd het 1000e restaurant van McDonald’s geopend en kwamen de Big Mac en warme appeltaart op het menu. De appeltaarten werden gebakken tot de gebakken appeltaart in 1992 op de meeste locaties de gefrituurde versie verving.

Het derde land met een McDonald’s-franchise was Costa Rica, waar in 1970 een restaurant werd geopend en in 1971 werden er franchises geopend in Japan, Nederland, Duitsland en Australië.

In 1972 waren er wereldwijd 2200 McDonald’s-franchises in bedrijf. Het volgende jaar maakte de wereld kennis met de Quarter pounder en het ei McMuffin.

1974 was een goed jaar voor McDonald’s met de opening van het 3000ste restaurant en, nog belangrijker, het allereerste Ronald McDonald-huis opende zijn deuren.

McDonald’s Corporation

Het bescheiden begin van McDonald begon als een kleine hamburgertent in San Bernardino, Californië, gerund door twee broers Dick en Mac McDonald en wordt uiteindelijk een van ‘s werelds toonaangevende foodservice-retailers. McDonald’s Corporation heeft meer dan 32.000 restaurants die dagelijks meer dan 60 miljoen mensen in 118 landen bedienen, grotendeels vanwege de visie van de gebroeders McDonald’s om vanuit hun kleine restaurant een franchisingprogramma te starten. Het begon allemaal in 1954 toen de broers de 52-jarige Roy Kroc multi-mixer verkopers ontmoetten, die later hun eerste franchiseagent werden. Toen Ray Kroc een grote bestelling van acht multi-mixers ontving voor levering aan het restaurant van de McDonald-broer, stond hij versteld van de effectiviteit van hun werking. De gebroeders McDonald produceerden een klein menu met slechts een paar items – hamburgers, friet en dranken – waardoor ze zich bij elke stap op de kwaliteit konden concentreren. In 1955 vertelde Roy Kroc zijn visie op het landelijk creëren van McDonald’s-restaurants aan de broers en richtte hij de McDonald’s Corporation op. Tegen 1958 had McDonald’s zijn 100 miljoenste burger verkocht en in 1960 kocht Kroc de exclusieve rechten op de naam van de McDonald’s van de broers. Kroc’s onderscheidende filosofie om een ​​restaurantsysteem te bouwen dat beroemd zou zijn om voedsel met een consistent hoge kwaliteit en uniforme bereidingswijze. Hij wilde dezelfde smakelijke hamburgers, broodjes, friet en dranken serveren van Seattle, Washington tot Miami, Florida. Kroc’s visie en drive is een van de redenen waarom McDonald’s ‘s werelds toonaangevende fastfoodretailer is.

De leveranciersrelatie van McDonald’s is al vele jaren zeer succesvol en sterk dankzij het wederzijdse vertrouwen in elkaar. Enkele van de langetermijnleveranciers van McDonald’s zijn Gavina Gourmet Coffee, die al 25 jaar bij McDonald’s werkt – Lopez Foods, rundvleesleverancier 30 jaar – Keystone Foods, kip McNuggets, 40 jaar en 100 Circle Farms, aardappelen, 35 jaar. De reden dat deze leveranciers al zo lang bij McDonald’s werken, is omdat ze voldoen aan de strenge eisen van kwaliteit en voedselveiligheid. De leveranciers van McDonald’s voldoen aan of overtreffen de USDA-normen en verbinden zich om milieuvriendelijke bedrijven te zijn. Omdat Ray Croc (oprichter) erin slaagde het meest geïntegreerde, efficiënte en innovatieve toevoersysteem in de foodservice-industrie te creëren, is McDonald’s vandaag zo succesvol.

In de neergaande val van de Amerikaanse en andere mondiale economieën heeft McDonald’s jaar na jaar bewezen recessiebestendig te zijn. Hier zijn enkele redenen waarom McDonald’s blijft groeien terwijl andere bedrijven hun riem blijven spannen. Een van de redenen is dat McDonald luistert naar de wensen en behoeften van hun klanten. De manier waarop McDonald’s luistert, biedt hun klanten een alternatief voor high-end restaurants door maaltijden aan te bieden in dollars. Hoewel de kosten van voedsel en nutsvoorzieningen hoger zijn, houdt McDonald’s hun menuprijzen nog steeds laag en hebben ze meer nachtelijke uren voor hun klanten. Voor die gezondheidsbewuste klanten biedt McDonald’s een grote selectie van gezonde keuzes, waaronder: 11 soorten salades, 11 soorten wraps en 4 smoothies met echt fruit. Voor de doorgewinterde klanten van koffiedrinkers biedt McDonald’s 19 soorten warme en koude koffiedranken aan in het McCafe-gedeelte van hun menu. McDonald’s McCafe verslaat hun concurrenten Starbucks in prijs en gemak. De belangrijkste redenen waarom McDonald’s de opvolging van hun concurrenten is; McDonald heeft meer restaurants over de hele wereld – met meer verschillende menu-items die zich aanpassen aan het land of de cultuur waarin ze zich bevinden.

Productmanagers van McDonald’s hebben een ontbijtprobleem in handen

Laten we eerlijk zijn, McDonald’s heeft lang geleden de strijd om het ontbijt gewonnen. Voor McDonald’s is het ontbijt een groot deel van waar ze hun geld aan verdienen: 25% van hun omzet komt uit het ontbijt. Maar wat een voltooide deal leek, begint er nu zo uit te zien. Bij Taco Bell is een nieuw ontbijtmenu met een wafel-taco wijdverspreid door de media en krijgt het positieve recensies. Deze strijd is duidelijk nog niet voorbij. Het is misschien tijd voor de productmanagers van McDonald’s om veranderingen aan te brengen in de definitie van hun ontbijtproductontwikkeling. De productmanagers van McDonald’s moeten creatief worden …

Wat gaat er mis bij McDonald’s

Op dit moment hebben de productmanagers van McDonald’s te maken met niet één, maar met drie verschillende uitdagingen voor hun vroegere dominantie van de ontbijtmaaltijd. Het eerste probleem waarmee ze worden geconfronteerd, is dat ze relevantie beginnen te verliezen onder jongere consumenten. Deze kopers denken niet langer “McDonald’s” als ze een ontbijt willen kopen. Vervolgens is de tijd die nodig is om bij McDonald’s te ontbijten de laatste tijd toegenomen. De arbeiders van McDonald’s hebben moeite om bestellingen in te vullen, aangezien het menu van McDonald’s steeds ingewikkelder wordt. Eindelijk begint de servicestandaard van McDonald’s te slippen. Restaurants worden niet bijgehouden en toiletten zijn niet schoon. Deze problemen moeten worden opgelost of het zal er slecht uitzien om McDonald’s op uw productmanager te laten hervatten.

Het is duidelijk dat McDonald’s een probleem heeft. Op hetzelfde moment dat de productmanagers van McDonald’s met al deze kwesties te maken hebben, komt hun concurrentie weer op de ontbijtmarkt. Hun grootste bedreiging lijkt afkomstig te zijn van Taco Bell – ze hebben zojuist hun Wafel Taco geïntroduceerd. White Castle heeft een Belgische wafelsandwich gelanceerd en Burger King heeft een waardemenu gelanceerd met items voor $ 1. Vergeet ondertussen Starbucks niet met hun La Soulange-gebakjes en Dunkin ‘Donuts die van plan zijn 400 winkels te openen buiten hun traditionele werkgebied.

Wat ooit een markt was die door de McDonald’s werd gedomineerd, is opnieuw een slagveld geworden. Een van de problemen waarmee de productmanagers van McDonald’s worden geconfronteerd, is dat McDonald’s geen nieuwe producten lijkt te bieden voor het ontbijt. Dit betekent dat de productmanagers moeite zullen hebben om aandacht van de klant te krijgen voor hun ontbijtaanbod.

Wat McDonald’s probeert te doen om de ontbijtoorlog te winnen

McDonald’s is een groot bedrijf met diepe zakken en ervaren productmanagers. Ze zullen deze dreiging niet liggend naar hun ontbijtmarkt brengen. Ze zullen uiteindelijk meerdere dingen moeten doen om de concurrentie succesvol te kunnen verslaan.

Het eerste dat McDonald’s van plan is te doen om het ontbijt terug te nemen, is om een ​​marketingpush te starten. Omdat ze geen nieuwe ontbijtproducten hebben om over te praten, zal de marketingpush in plaats daarvan gebaseerd zijn op praten over hun vers gekookt ontbijtmenu. Ze willen mensen vertellen dat ze hun ontbijt koken, in tegenstelling tot sommige van hun concurrenten.

Vervolgens gaat McDonald’s ook een marketingpush doen om hun lunchmenu’s te promoten, waaronder items als Big Macs en French Fries. De reden hiervoor is dat deze kernproducten 40% van de omzet van McDonald’s uitmaken.

Om de restaurantproblemen waarmee ze worden geconfronteerd op te lossen, is McDonald’s van plan twee wijzigingen aan te brengen. De eerste is dat ze hun personeel beter gaan optimaliseren om ervoor te zorgen dat er genoeg mensen op het juiste moment werken. Ten slotte zijn ze bezig met het installeren van nieuwe voorbereidingstabellen waarmee werknemers efficiënter nieuwe toppings kunnen toevoegen wanneer klanten hun bestellingen aanpassen.